XI Festiwal „Per Artem ad Astra”- koncert inauguracyjny

DSC 8705    „XI Festiwal ogłaszam za otwarty” – tymi słowami ks. Prałat dr Eugeniusz Derdziuk w niedziele 20 sierpnia 2017 r. rozpoczął koncert inauguracyjny w Sanktuarium Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Krasnobrodzie, tym samym otwierając drugie dziesięciolecie istnienia i owocnego działania Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej „Per Artem ad Astra”. Licznie zgromadzoną publiczność z Burmistrzem  Krasnobrodu  panem Kazimierzem Misztalem na czele powitała pani Mariola Czapla, dyrektor Krasnobrodzkiego Domu Kultury, zaś koncert poprowadził dyrektor artystyczny dr hab. Jarosław Wróblewski.

Ugruntowaną tradycją koncertów inauguracyjnych krasnobrodzkiego festiwalu jest dobór wykonawców. Festiwal w Krasnobrodzie poprzez organizowany od dziesięciu lat konkurs organowy stał się miejscem efektywnego promowania wybitnie uzdolnionych młodych organistów. Tak więc do wykonania półrecitalu organowego zaproszono laureata ubiegłorocznej edycji X Ogólnopolskiego Konkursu Organowego w Krasnobrodzie – pana Sebastiana Kuczyńskiego.

Ten młody, dwudziestoletni artysta, obecnie student prestiżowego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina ma już na swoim koncie szereg sukcesów konkursowych i stypendiów będących wyrazem uznania dla wysokiego poziomu wykonawstwa i aktywności artystycznej. Sebastian Kuczyński zaprezentował krasnobrodzkiej publiczności trzy znaczące dzieła literatury organowej: Introdukcję i Allegro z Sonaty nr 1 d-moll op.45 Alexandre’a Guilmanta, Preludium i fugę G-dur BWV 541 Johanna Sebastiana Bach i VI Sonatę organową op. 65 Felixa Mendelssohna. Krasnobrodzkie organy – instrument firmy Kamiński, który dzięki ks. Prałatowi Derdziukowi przeszedł ostatnio gruntowną rewitalizacjię, poddał się znakomicie sile artystycznej kreacji, energii przekazu muzycznego, znakomicie kontrolowanej wirtuozerii i precyzji gry młodego organisty. Publiczność przyjęła występ artysty z wielkim entuzjazmem, czego dodatkowym wyrazem były osobiste gratulacje składane panu Sebastianowi po zakończeniu koncertu.

Dalszą część koncertu wypełniła muzyka klarnetowa. Zaproszenie do udziału w Festiwalu przyjął pan Jerzy Bojanowski, artysta przebywający i działający na stałe w Niemczech, ale poprzez miejsce swego urodzenia, a w szczególności muzycznego kształcenia związany z Zamościem. Jeszcze w trakcie swoich studiów w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w roku 1990 otrzymał posadę pierwszego klarnecisty w orkiestrze Mitteldeutsche Kammerphilharmonie Schönebeck w Niemczech. Od roku 2000 jest wykładowcą w Konserwatorium Telemanna w Magdeburgu, gdzie prowadzi klasę klarnetu.

W jego wykonaniu usłyszeliśmy nadzwyczaj interesujący program obejmujący utwory solowe i kameralne J.S. Bacha, G. Donizettiego, C. Debussy’ego, I. Strawińskiego, A. Piazzoli i innych. W niezwykle przekrojowym repertuarze artysta w mistrzowski sposób zaprezentował możliwości brzmieniowe klarnetu, a nade wszystko udało mu się wzbudzić nadzwyczajne skupienie zgromadzonych melomanów. W sposób wręcz niewiarygodny, klarnetowy jednogłos układał się raz w malowniczy muzyczny krajobraz impresjonizmu francuskiego, raz w „energetykę” nowej muzyki Strawińskiego, taneczno-choreograficzne figury argentyńskiego tanga, operową uwerturę, czy wreszcie prowadził w introwertyczny świat bachowskiej wrażliwości. Czterdzieści minut mistrzowskiej narracji.

Dziękując jeszcze raz naszym artystom: Sebastianowi Kuczyńskiemu i Jerzemu Bojanowskiemu za udział w koncercie i znakomite kreacje muzyczne, życzymy im wielu dalszych sukcesów na drodze artystycznego rozwoju i w działalności zawodowej.

dr hab. Jarosław Wróblewski.

Galeria

Może Ci się również spodoba

Skip to content