XII Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej „Per Artem ad Astra” – koncert inauguracyjny

DSC 2225Koncertem inauguracyjnym w Sanktuarium Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Krasnobrodzie rozpoczął się XII Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej „Per Artem ad Astra” w Krasnobrodzie.
Festiwal odbywa się pod Honorowym Patronatem Burmistrza Krasnobrodu Pana Kazimierza Misztala, zaś jego organizatorami są: Fundacja Młodzieżowej Orkiestry Kameralnej DIVERTIMENTO i Krasnobrodzki Dom Kultury. Wśród współorganizatorów znaleźli się: Burmistrz Krasnobrodu, Parafia Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Krasnobrodzie, Parafia Zesłania Ducha Świętego w Krasnobrodzie. Kierownictwo Festiwalu to:
– Dyrektor Festiwalu – Elżbieta Ostrowska – prezes Fundacji Młodzieżowej Orkiestry Kameralnej „Divertimento”,
– Dyrektor Artystyczny – dr hab. Jarosław Wróblewski – Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie – prodziekan Wydziału Fortepianu Klawesynu i Organów,
– Koordynator Festiwalu – Mariola Czapla – Dyrektor Krasnobrodzkiego Domu Kultury.

Koncert poprowadził Dyrektor Artystyczny Festiwalu dr hab. Jarosław Wróblewski.
Na wstępie powitał gości:
– Ks. Prałata dr Eugeniusz Derdziuka – proboszcza Parafii Nawiedzenia NMP w Krasnobrodzie,
– Ks. prałata Romana Marszalca – wieloletniego proboszcza tej parafii,
– Ks. Marka Białkowskiego – wieloletniego proboszcza parafii Bazyliki Świętego Krzyża w Warszawie,
– władze samorządowe Krasnobrodu, a więc Burmistrza Krasnobrodu – Pana Kazimierza Misztala, Zastępcę Burmistrza – Pana Janusza Osia, Rolanda Wyrostkiewicza – przewodniczącego Rady Miejskiej w Krasnobrodzie,
– obecnych sponsorów Festiwalu, Panią Urszulę Szyport – właścicielkę Ośrodka Wypoczynkowego „NATURA” i pana Stanisława Palucha z Soli
– wszystkich gości festiwalowych, uczestników XI Ogólnopolskiego Konkursu Organowego, prowadzących Warsztaty Muzyczne muzyków i pedagogów, uczestników warsztatów muzycznych, Panią profesor Zofię Konaszkiewicz z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz wykonawców koncertu: Pana Mateusza Goniowskiego, Krzysztofa Ostrowskiego oraz wspomnianego już wcześniej prof. Janusza Raczyńskiego.
Słowa powitania skierował do przyjaciół i sympatyków naszego festiwalu i zgromadzonej publiczności, mieszkańców Krasnobrodu, gości przybyłych z bliższych i dalszych miejscowości oraz turystów i kuracjuszy wypoczywających w naszym mieście i okolicy.
Oficjalnego otwarcia Festiwalu dokonał Ks. Prałat dr Eugeniusz Derdziuk – proboszcza Parafii Nawiedzenia NMP w Krasnobrodzie, kustosza Sanktuarium Maryjnego.
Zgodnie z wieloletnią tradycją Krasnobrodzkiego Festiwalu do udziału w koncercie inauguracyjnym zapraszany jest zwycięzca konkursu organowego poprzedniej edycji. Tak więc koncert swoim recitalem organowym rozpoczął pan Mateusz Goniowski, laureat I miejsca X Jubileuszowego Konkursu Organowego w Krasnobrodzie.

Artysta urodził się w 1996 roku w Raciborzu. Pochodzi z parafii św. Jana Chrzciciela w Raciborzu, w której od 8 lat pełni funkcję organisty. Swoją muzyczną edukację rozpoczął w PSM I st. w Raciborzu w klasie akordeonu Teresy Kwiatkowskiej. W 2012 r. rozpoczął naukę w Diecezjalnej Szkole Organistowskiej II st. w Gliwicach w klasie organów dr Marioli Brzoski, którą ukończył w 2017 r. z wyróżnieniem. Jest laureatem wielu konkursów organowych (m. in. I miejsce w I Międzywojewódzkim Konkursie Organowym w Raciborzu, I miejsce w VI Ogólnopolskim Konkursie Młodych Organistów im. Franciszka Karpińskiego w Białymstoku, I miejsce w II Międzynarodowym Konkursie Młodych Organistów im. Śląskich Muzyków Kościelnych w Opolu, I miejsce w X Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Krasnobrodzie, wyróżnienie i nagroda specjalna w IX Krakowskim Konkursie Młodych Organistów). Brał udział w kursach mistrzowskich u prof. D. Titterington’a, prof. L. Lohmann’a, prof. P. van Dijk, prof. M. Novenko, prof. J. Serafina, dr hab. W. Zabornego. Od 2017 r. studiuje w Akademii Muzycznej w Katowicach, w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego i as. dr. Michała Duźniaka.
Program koncertu jaki zaproponował nam artysta obejmował utwory organowe kompozytorów od renesansu do współczesności. W pierwszej części usłyszeliśmy trzy utwory: Toccatę i fugę in C (LV 122) J. G. Walthera (1684-1748) – niemieckiego organisty, teoretyka muzyki, kompozytora i dyrygenta, ucznia J.S. Bacha, Fantazja w manierze echa in a J.P. Sweelincka (1562-1621) nazywanego „Orfeuszem z Amsterdamu” oraz Preludium i fuga na temat chorału Nawiedź nas Duchu Święty op. 13 nr 2 śląskiego kompozytora, Jana Gawlasa (1901-1965).
W dalszej części programu Mateusz Goniowski przeniósł nas na kilka chwil w świat muzyki romantycznej. Usłyszeliśmy dzieła późnych romantyków J. Brahmsa i M. Regera: intymne Preludium chorałowe Schmücke dich, o liebe Seele op. 122 J. Brahmsa, pochodzące z cyklu pośmiertnie wydanych dzieł kompozytora, a napisanych w roku jego śmierci, przepojoną dramatyzmem Toccatę d moll op. 59 Maxa Regera. Swój recital Mateusz Goniowski zakończył utworem amerykańskiego kompozytora Charlsa Edwarda Callahan Jr. – Partitą „Lasst uns erfreuen”
W drugiej części koncertu inauguracyjnego Dyrektor Artystyczny Festiwalu, Jarosław Wróblewski zaprosił publiczność do wysłuchania programu z gitarą w roli głównej. Zaproszenie do udziału w koncercie przyjął pan prof. Janusz Raczyński z Warszawy.
Ten wybitny polski gitarzysta jest laureatem ogólnopolskich konkursów gitarowych w Zamościu (1982) i w Krakowie (1986). Zadebiutował w 1981 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie i od tego czasu prowadzi ożywioną działalność koncertową. Jako solista i kameralista, brał udział w wielu festiwalach gitarowych w kraju. Koncertował również w Rosji, Niemczech, Finlandii, Hiszpanii i Turcji. Dokonał nagrań dla Polskiego Radia i TV oraz dla TV fińskiej i tureckiej. W 1989 roku wraz z kwartetem gitarowym „Fandango” nagrał płytę dla Polskich Nagrań. Od wielu lat współpracuje z Filharmonią Narodową w Warszawie. W swoim repertuarze ma nie tylko solowe utwory gitarowe, ale również dużą ilość muzyki kameralnej. Jest autorem wielu aranżacji, a obecnie zajmuje się również kompozycją. Występował z kwartetem gitarowym „Bolero”, którego powstanie zainicjował w 1997 roku i z którym nagrał płytę pt.”Bolero”. Koncertuje w duecie „Acentuado” z gitarzystą Oskarem Nowakowskim z którym nagrał płytę pt. „The Gitar Duo AcentuadoPlays The Great Hits”. Od dawna współpracuje ze znakomitą skrzypaczką Agnieszką Cypryk tworząc „10 Strings Duo”. W 2006 roku wspólnie założyli kwartet smyczkowo – gitarowy „Concertino con Chitarra”. Działalność pedagogiczną rozpoczął w 1982 roku w PSM II ST. Im. J.Elsnera w Warszawie, obecnie ZPSM nr 1. Jego uczniowie zdobyli około czterdziestu nagród na konkursach krajowych i międzynarodowych. Prowadzi kursy mistrzowskie. W 1989 roku założył pierwsze po wojnie Prywatne Konserwatorium Muzyczne, które działało do 2006 roku.
W listopadzie 2011 roku na VII Warszawskim Festiwalu Gitarowym odbyła się prapremiera światowa jego Koncertu na skrzypce, gitarę i orkiestrę. Wykonawcami byli: Agnieszka Cypryk-skrzypce, Janusz Raszyński-gitara i Orkiestra Filharmonii Świętokrzyskiej pod dyrekcją Jacka Rogali.
W jego wykonaniu usłyszeliśmy na początek Andante z Sonaty a-moll na skrzypce solo w transkrypcji na gitarę solo, a następnie pozostając w kręgu muzyki barokowej, trzyczęściowe Trio C-dur Antonio Vivaldiego w opracowaniu na gitarę i organy. Taki skład instrumentalny, gdzie gitara pełni rolę solową, a organy realizują partię basu cyfrowanego jest autorskim i zupełnie unikatowym pomysłem Janusza Raczyńskiego. Artyście na organach towarzyszył Krzysztof Ostrowski. Swój koncert gitarowy Janusz Raczyński postanowił zakończyć utworem „Wspomnienie z Alhambry” autorstwa hiszpańskiego kompozytora i gitarzysty epoki romantyzmu Francisco Tarregi.
Na zakończenie koncertu inauguracyjnego jeszcze raz zabrzmiały organy. Tym razem zgrał pan Krzysztof Ostrowski.
Ten młody artysta jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Józefa Elsnera w Warszawie, w klasie organów dr hab. Jarosława Wróblewskiego oraz studiów magisterskich na Uczelni Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie organów prof. Józefa Serafina i dr hab. Jarosława Wróblewskiego (z wyróżnieniem). Obecnie jest studentem II roku studiów doktoranckich na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W roku 2012/2013 był stypendystą programu Erasmus w Musikhochschule Lübeck (Niemcy) w klasie organów prof. Arvida Gasta. Jest laureatem wielu krajowych i międzynarodowych nagród konkursów wykonawczych. Brał udział w Warsztatach i Kursach Mistrzowskich m.in.: u prof. Wolfganga Zerera, prof. Gerharda Gnanna i prof. Ludgera Lohmanna. Koncertował m.in. w Polsce, w Danii, we Włoszech, na Litwie i w Niemczech. Od 2001 roku współpracuje z Młodzieżową Orkiestrą Kameralną DIVERTIMENTO jako muzyk orkiestrowy i solista, biorąc udział w projektach artystycznych i koncertowych orkiestry na terenie kraju i za granicą. W 2010 roku założył zespół Blues Royce. Od września 2011 do stycznia 2014 roku pełnił funkcję kierownika muzycznego Teatru Akademickiego Uniwersytetu Warszawskiego. Jest współzałożycielem zespołu Bomba Kaloryczna oraz kompozytorem i współaranżerem większości piosenek z repertuaru tego projektu. Na przełomie 2016/17 roku wykonywał prace przy modernizacji katalogu wypożyczeniowego PWM, dotyczące szczegółowego zakresu instrumentacji posiadanych zbiorów nutowych. Aktualnie pracuje w Bibliotece Narodowej w Warszawie w Zakładzie Zbiorów Muzycznych.
A w jego wykonaniu usłyszeliśmy utwór wyjątkowy – Litanię holenderskiego kompozytora Jana Welmersa. Utwór powstały w roku 1988 wykorzystuje potencjał i pełne możliwości organów, zaś idea litanii przeniosła słuchaczy w świat mistycznej kontemplacji i religijnego uniesienia.
Dziękujemy jeszcze raz artystom za moc wspaniałych doznań estetycznych zaś Państwa zapraszamy na kolejne imprezy festiwalowe

                                                                                                                                                                    dr hab. Jarosław Wróblewski

Galeria

Może Ci się również spodoba

Skip to content