XII Festiwal muzyki Organowej i Kameralnej „Per Artem ad Astra” – Koncert Nadzwyczajny- Jadwiga Kowalska – organy

DSC 2636Piąty dzień festiwalowy koncentrował się wokół organów i muzyki organowej. Tego dnia odbył się XI Ogólnopolski Konkurs Organowy, warsztaty organowe, a wieczorem o godzinie 19 w Sanktuarium Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Krasnobrodzie Nadzwyczajny Recital Organowy w wykonaniu dr hab. Jadwigi Kowalskiej.
Artystka jest Absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Studiowała w klasie organów prof. Joachima Grubicha. W latach 1994-1998 doskonaliła swoje umiejętności w Konserwatorium w Lozannie (Szwajcaria) pod kierunkiem prof. Kei Koito.

Studia ukończyła otrzymując najwyższą ocenę – „ premier prix” z wyróżnieniem – jedno głośnie przyznaną przez jury. W roku 2003 w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi uzyskała stopień doktora sztuki. Obecnie pracuje w Instytucie Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Prowadzi również zajęcia z zakresu gry na organach w Szkole Muzycznej im. Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie. W latach 19941998 piastowała stanowisko głównego organisty w kościele ewangelicko-reformowanym Saint Luc w Lozannie. Była również organistką w kościele ewangelicko-augsburskim Świętej Trójcy w Lublinie. Prowadzi działalność artystyczną obejmującą koncerty w kraju i za granicą. Dokonała nagrań dla Radio Suisse Romande i Radio Chablais. Jest członkiem zespołu „Collegium Zieleński”. W związku z przypadającą w 2011 roku 400. rocznicą wydania w Wenecji zbioru „Offertoria et communiones totius anni” Mikołaja Zieleńskiego brała udział w nagraniu dzieł wszystkich tego kompozytora pod dyrekcją Stanisława Gałońskiego. Płyty te otrzymały nagrodę Fryderyka przyznaną przez Akademię Fonograficzną oraz zdobyły prestiżową nagrodę Złotego Orfeusza przyznawaną przez francuską Academie du Disque Lyrique. Jej ostatnia płyta, będąca dziełem artystycznym w postępowaniu habilitacyjnym otwiera pierwszą w historii fonografii serię nagrań utworów liturgicznych z pomnikowego dzieła polskiej kultury muzycznej, Tabulatury Jana z Lublina.
W wykonaniu Jadwigi Kowalskiej usłyszeliśmy dzieła, których dobór i układ nie były przypadkowe. W koncercie obejmującym następujące utwory:
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Preludium i fuga f-moll BWV 534
Ferenc Liszt (1811-1886) – Wariacje na temat „ Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen”
Sigfrid Karg-Elert (1877-1933) – Improwizacje chorałowe op. 65:
„Was Gott tut, das ist wohlgetan”
„Herr Jesu Christ, dich zu uns wend”
„O Welt, ich muß dich lassen”
Max Reger (1873-1916) – Introdukcja i passacaglia f-moll op. 63 nr 5-6
można było wyczuć wyraźnie zaplanowaną przez Artystkę wielopłaszczyznową programowość i wątek przewodni o wielkiej sile dotykania spraw ludzkiej egzystencji – drogi ludzkiego życia – cierpienia, śmierci, pocieszenia i zbawienia. Zbliżenie do tych subtelnych treści muzycznych umożliwiły teksty protestanckich chorałów, które stały się osnową większości prezentowanych dzieł organowych. Znakomita wyczucie stylu, wirtuozeria i ogromna muzykalność Artystki, pozwoliły zabrzmieć tym utworom w całej ich krasie, zaś jej wewnętrzna siła kreowania pozwoliła wyzwolić się sile, która dotknęła swoim pozamuzycznym przesłaniem chyba wszystkich wrażliwych słuchaczy zgromadzonych na koncercie.

dr hab. Jarosław Wróblewski

Galeria

Możesz również polubić…

Skip to content